۱۳۹۰ تیر ۲۴, جمعه

تغیرات سیاست امریکا در مورد افغانستان

ازکریم پوپل
 نویسنده سایدویکی پیدیا


          
درقصر سفید

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده در مورد کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان با قوماندان جدید و سفیر جدید امریکا در افغانستان که ستراتیژی جدید ملکی و نظامی وی را پیاده خواهند کرد، دیدار و گفتگو نمود. رئیس جمهور امریکا همچنان با لیون پنیتا، وزیر دفاع جدید ملاقات نمود.
دگر جنرال جان الن و رایان کراکر چهره های تازه نظامی و ملکی ایالات متحده در عملیات ده ساله امریکا در افغانستان خواهند بود



                                                    گروپ جدید کاری اباما  

جنرال الن رهبری قوای امریکا و ناتو را در آن کشور عهده دار میشود. جنرال دیوید پترییس که قبلاً این پست را داشت هفته گذشته با اکثریت آرای مجلس سنای ایالات متحده به ریاست اداره استخبارات یا سی آی ای انتخاب گردید.
جنرال الن در ماه اپریل بعد از انتخاب از جانب رئیس جمهور اوباما به این سمت گفت “من از مسؤولیت عظیم این وظیفه آگاه هستم و عمیقاً برای رهبری مردان و زنان و جوان اردوی خود و نیرو های مسلح متحدین بزرگ و تاریخی خود، متعهد می باشم.”
جنرال الن و رایان کراکر سفیر جدید ایالات متحده بروز سه شنبه در قصر سفید با رئیس جمهور اوباما ملاقات نمودند.  در این دیدار لیون پنیتا وزیر دفاع جدید، جنرال مایک ملن لوی درستیز عمومی قوای مسلح و جو بایدن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده نیز حضور داشتند.
قصر سفید به مطبوعات اجازۀ گزارش دهی از این جلسه را نداد، و جی کارنی سخنگوی قصر سفید فقط به خواندن این یاداشت کوتاه در مورد اکتفا نمود.
آقای کارنی گفت “رئیس جمهور و تیم کاری اش در مورد عملی نمودن دور بعدی ستراتیژی ما در افغانستان صحبت نمودند که شامل نگهداشت دستاوردهای حاصله از در هم شکستن جنبش طالبان، تعلیم و تربیه نیرو های امنیتی افغانستان، کاهش قوای امریکا که رئیس جمهور ماه قبل اعلام نمود و عملیه انتقال و رهبری به حکومت افغانستان می شد.
رئیس جمهور اوباما ماه قبل اعلام نمود که ۱۰ هزار عسکر امریکایی تا ختم سال جاری از افغانستان خارج خواهند شد و ۲۳ هزار عسکر دیگر تا ماه سپتمبر سال ۲۰۱۲ آن کشور را ترک خواهند نمود.
آقای اوباما گفت خروج نیرو های اضافی ایالات متحده که بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ برای مقابله با پیشروی های طالبان به افغانستان اعزام شده بودند، با  پیشرفت های قابل ملاحظه در منطقه و همچنان تعلیم و تربیه نیرو های امنیتی افغان، اکنون مقدور گردیده است.
سناتور لیندزی گراهام چند روز قبل در کابل مراتب نگرانی خود را در مورد کاهش قوا به خبرنگاران اظهار داشته و گفت که این عمل شاید پیام نادرستی را به مردم افغان در مورد تعهد امریکا برساند.
سناتور لیندزی گراهام گفت “آنچه واقعاً مرا نگران نموده است سرعت خروج قوای اضافی میباشد که این مفکوره را خلق میکند که ما کاملاً خارج می شویم.”
رئیس جمهور اوباما همچنان به طور جداگانه با لیون پنیتا وزیر دفاع جدید ملاقات نمود. آقای پنیتا که قبلاً رئیس اداره استخبارات(سی آی ای) بود نقش عمدۀ در پلان گزاری و جمع آوری اطلاعاتی داشت که منجر به کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده در پاکستان شد.
در عین زمانیکه این ملاقات ها در واشگتن جریان داشت، قوای آیساف در کابل از کشته شدن چهار عسکر ائتلاف در حملات جداگانه در شرق افغانستان خبر داد.
در سال جاری ۲۸۰ عسکر آیساف کشته شده اند.  تا روز سه شنبه تعداد تلفات نظامی ایالات متحده در افغانستان از سال ۲۰۱۱ تا به حال به ۱۵۴۲ عسکر رسید.روزنامه وایس اف  آمریکا  بتاریخ 8 مارچ اعلان داشت که عملیات محاربوی دولت کانادادر افغانستان ختم است.صرف 950 نفر غرض تربیه عساکر افغانی باقی می ماند.کانادا از 2002 تا ختم 157 نفر تلفات داده است. ابامه تغیرات در کابینه خود نیز آورد.در پخش افغانستان یک گروپ خیلی قوی کاری را بشمول وزیر دفاع جدید تاسیس نموده است.      لیون پنیتا وزیر دفاع جدید ایالات متحده در یک سفر اعلام ناشده وارد افغانستان گردیده گفت که به باور وی شکست ستراتیژیک القاعده در دسترس قرار دارد. وی در نخستین سفرش از زمان به عهده گرفتن اداره وزارت دفاع ایالات متحده در اول ماه جولای، به خبر نگاران گفت پس از مرگ اسامه بن لادن بمنظور رسیدن  به یک دست آورد بزرگ ، تعقیب ده تا بیست دهشت افگن ارشد در پاکستان،یمن، سومالیا وشمال افریقا می باشد. وزیر دفاع ایالات متحده در مورد ایمن الظواهری رهبر تارۀ القاعده سخن گفته بیان داشت که ایالات متحده به این باور است که وی در خاک پاکستان و در مناطق مرزی آن کشور با افغانستان پنهان می باشد.آقای پنیتا قرار است با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان دیدن نماید.





                  

                                                  جنرال لیون پنیتا وزیر دفاع جدید امریکا
            
تبصره
چرا میخواهد امریکا قوای خودرا از افغانستان خارج کند؟؟
طبق راپورهای یو ایس آی دی پس از سال 2001 درمجموع 29.5 بیلون دالر در افغانستان بمصرف رسیده است.طبعی است با مصرف چنین پول امریکا ازین کشور ومنطقه چیزی طلب می کند. احتمالاً روی چند دلیل امریکا حاضر بترک افغانستان است.
*امریکا نتوانست در کشورهای مناطق آسیای میانه نفوذ نماید این بدلیل بود که با ورود امریکا در منطقه تمام تروریستان متوجه امریکا شده این کشورها توانست خویشرا تقویه نمایند.درین صورت بودن امریکا در منطقه لازمی دیده نمیشود.
 دلگرمی که جورج بوش برای کمک به افغانستان داشت بارک حسین  اباما برخلاف آنست. اباما  بیانیه خودرا در مورد افغانستان معطل ساخت پس از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان . همینکه رئیس جمهورتعین شد با بسیار دلسردی در مورد افغانستان صحبت نمود.اباما دربیانات خود از تقلب خیانت وغیره درمورد افغانستان یاد آوری نمود به عوض ادامه از ناپایداری و خروج حرف زد.طور عاجل 30 هزار عسکر را ارسال داشت تا همان اشخاص که درلست سیاه بود آنها را از بین بردارد متباقی به خود افغانها رها خواهند کرد. درمورد تروریزم باید گفت هر قضیه ترور به امریکا اجازه میدهد تا برعلیه ارزشهای اسلامی طور جهانی مبارزه کندوبدین ترتیب کشورهای اسلامی را تحت فشار درآورد.
چرا امریکا  ازحکومت کرزی صاحب ناراضی است؟؟ مردم افغانستان صرف دوستی بین خودرا میدانند ولی با بیگانه ها دوستی با شک وبد گمانی را ترجیع میدهند.به همین خاطر است که هیچ شخص از ادیان غیر  اسلام درین کشور آزاد زندگی نمی تواند حتا هندوان کابل که از هزارها سال به این کشور زندگی می نمایند درموقع جنگ ناموس ومال آنها در امن نیست. یک عسکر امریکائی برای دولت اظهار نمود شما مارا به کشوری غرض کمک آورده اید که همه مارا به نفرت می بینند درهیچ جا ما امن نداریم چرا ما درچنین کشورخون خودرا بیهوده بریزانیم. آنها از ما پول می خواهند مانند اینکه ما قرضدارآنها هستیم.آنها صرف به پول ما می اندیشند.ولی خدمت تان عرض کنم که  این رو پوش  پلان است حقیقت قضیه در جای دیگر است.

حقیقیت که قوای امریکا میخواهد خروج گردد.


1.جهان غرب پس از فروپاشی اتحادجماهیر شوروی بمنطور دستیابی درین مناطق  پلان در مورد تغییرات سیستم درکشورهای آزادشده اتحادشوروی روی دست گرفت.یعنی رویکار آمدن سیستم تجارتی آزاد  وانتخابات آزاد .تقرر رئیس  جمهورهای که بنفع  آنها باشد. امریکائی ها پس از چندی متوجه شدن که تغیرات در سیستم درتغیر رئیس جمهور نیست .چنانچه تافعلاً چندین رئیس جمهور در تاجکستان و ترکمنستان رویکار آمده است ولی کدام تغیر درنظام نیامد.بناعًا غربیان خواستن تا این تغیرات را توسط  دگرگون ساختن اذهان مردم بمیان آرند.مردم کشورهای آسیای میانه همه  مسلمان اند.بناعا لازم است تا این مردم اولا آراسته با آذهان اسلامی گردند تا بتوانند نظام قبلی را دگرگون نمایند. پاکستان که در منطقه حثیت ارتجاعی را بازی میکند غربیان توانست جنگ را در زمان جنبش طالبان توسط استخبارات پاکستان  الی سرحد قرغیزستان برساند.قزاقستان از خوف رسیدن بنیاد گرا بدستور روسیه پایتخت را ازآلماتا به  آستانه که سرحد روسیه است انتقال داد. پس از ورود بن لادن در افغانستان طالبان در بخش آسیای میانه و اعراب برعلیه امریکائی ها اردو گاه های تربیه نظامی  را در ژوره ولایت خوست میدان هوائی قندهار وقلعه جنگی مزارشریف   بنا نهادند . پس از مدتی کوتاه گروه از طالبان ایرانیها  حزب اسلامی افغانستان 13 حزب وتنظیم بنیاد گری پاکستان  با القاعده متحد شده یک گروپ قوی از مخالفین امریکا در منطقه تاسیس گردید. القاعده نه تنها در میان توده اعراب بلکه درمیان بزرگان اعراب نیز پشتیبانهای داشت .رهبر حماس صدام حسین وبن لادن دوستهای خوبی بودن. بن لادن و تنظیم حرکت اسلامی پاکستان  که درکشمیر می جنگد سلاح جدید را بنام انتحاری ایجاد نمودن . این سلاح اولا بالای  احمدشاه مسعود بعداً در نیویارک مورد تطبیق قرار گرفت.برای امریکایها لازم بود تا این شبکه بزرگ را ازمیان بردارد. بدین منظور در دومنطقه یعنی افغانستان وعراق تعرض نمود تا در عراق محو تند روان عربی و در افغانستان محو تندروان افغانی پاکستان وغیره را نماید.ولی درین پلان چندان موفق نگردید زیرا با ازبین بردن یکی چندین مخالف دیگر بمیان آمد.درسال 2002 امریکا 100 مخالف نداشت ولی فعلا از 50000 زیاده عملاً با امریکایها می جنگند.در صورت باقی ماندن جنگ برای سالها طول خواهد کشید.
2.جهان درطرز جدید تغیر درسیتم یعنی براه انداختن مظاهرات را درکشورهای عربی تجربه نمودن تقریبا همه موفقانه انجام پزیرفت واین سیستم را درکشورهای آسیای میانه انجام خواهد داد.کم مصرف وموثر اند.
3.امریکا مصرفیت جدید داردکه مهمتر از قضیه افغانستان است این که چه است نمیدانم؟؟؟
؟-آیا وعده که گورباچوف با استاد ربانی داده بود شاید اباما به طالب داده باشد؟؟؟ شاید امکان دارد به میانه روها .
؟-آیا کسان است که  در قصر سفید ونزدیک به قصرسفید میخواهند سیاست هر رئیس جمهور امریکا را در حمایت از پاکستان بر انگیزند؟؟؟.بلی جنرالهای امریکائی و پاکستانی دیپلوماتهای پاکستانی  از قدیم بیک دیگر رفاقت واعتماد دارند. وهم دولت انگلیس بزرگترین حمایه کننده پاکستان است .
؟-آیا کدام افغان وجود  از طرف دولت ویا مردم به قصر سفید رفته باشد و از واقیعت با یکی از شخصیتهای امریکا صحبت کرده باشد؟؟؟ نخیر دولت به این سویه نداریم تا هنوز دولت ما نمیداند که با کی حرف بزندوشله است که با ملا عمر وملا بوبانی اگر صحبت شود قضیه حل است.در حالیکه ملا عمر اجازه تشناب را خود ندارد.یکتعداد  اشخاص که داریم قصر به او اجازه ورود نمیدهند.
؟-آیا امریکا افغانستان را به انگلیس ،انگلیس به پاکستان ،پاکستان به طالب رها خواهدکرد؟؟؟
 جواب بلی دور از امکان نیست ! چرا و چگونه این مطلب را کشف کرده ای ؟ از زمانیکه پاکستان  عملیات در مناطق صوات و وزیرستان نمود یک تعداد از طالبان تضمین شده از مناطق جنگ زده به شمال افغانستان انتقال داده شد. تا طالبان بتواند صفحات شمال را نیز درکنترول داشته باشد.از آن پس واقعاً امنیت شمال به وخامت گرائید.تا بی ثباتی درشمال نیز بروز کند. سپس جلسه در انگلستان سازمان داده شد درجلسه انگلیس درعقب چه پلان است  نمی دانم .یگانه نیروی که برعلیه طالب میجگند نیروی قومندانهای سابق اتحاد شمال است .اگراین نیرو ازبین برود طالب به فکر آرام درین کشور حاکمیت خواهند کرد.درافغانستان میلونها نفر ضد طالب است ولی همه بدون رهبری و فاقد کدام سازمان مقاومت میباشند. واین مردم هیچگاه با ائتلاف شمال یکجا شده بر علیه طالب نمی جنگند اینها ضرورت به یک رهبری قوی ملی  دارند.درجهان هیچ وقت سیاست مداران بالای مردمان روی سرک حساب نمیکنند. پاکستان الی حضور طالبان در افغانستان کوشش دارد تا هیچ مخالف علیه طالبان زنده باقی نماند.تا در حکومت طالبان گروپ مقاومت را سازند. پاکستان فعلاً تمامی انرژی خودرا برای بی ثباتی افغانستان به خرچ میدهد تا برای جهانیان واضع کند که افغانها بدون  کمک طالبان ثبات را آورده نمی توانند.فعلاً درتمامی ولسوالی ها وولایات یکنفر طالب بنام والی وولسوال است.
؟- پس چرا طالبان پاکستانی و افغانی بالای عساکر امریکائی حمله میکندمیکشند و کشته میشوند؟؟؟از اصل قضایا و پلان را  نه عسکر امیریکائی می داند نه طالب پاکستانی یا افغانی آنها صادقانه میجنگند نمی داند که ملا عمر کی است.به کدام سمت میروند. فیصله طالب درلندن وقصر سفید میشود.
؟-آیا کارکنان ای اس ای  و اردو پاکستان در میان طالب است اگر است چگونه با چه لباس؟؟؟بنیاد افراطی گرائی را انگلیسها پس از جنگ دوم جهانی  بمنظور ساختن دیوار مستحکم علیه نفوذ کمونیزم برهندوستان تهداب گذاشت.از آن زمان کدرهای لایق  استخبارات پاکستان با یک پلان داده شده در لباس ملا و مولوی و پیر در میان جامهه با سرمایه قوی ظهور نمود . آنها در سطع اداره طالب قرار دارند.ولی عساکر در مورد چیزی نمی دانند. صرف از مقدسات خود و خانه خود دفاع میکنند که حق مشروع شان است.
؟- پس این همه پلان و ستراتیژی امریکا در مورد اسیا میانه چه خواهد شد .آیا آینده اروپا و امریکا عاری از ترور خواهد بود؟؟؟؟رئیس جمهور امریکا حق ندارد تغیرات در ستراتیژی وارد کند ولی بنا بر دلایل موجه حق تعدیل وتعویق را پس از فیصله سنا دارند.امریکا از ما کرده بهتر میداند

پس چه کنیم طالب، جنگ یا غلامی؟؟؟
فعلاً اکثر کشورهای جهان به جز انگیس و پاکستان عقیده دارند که اردو افغانستان را باید تربیه کنیم تا استعداد دفاع را دریابند افغانستان یک کشور است باید از مردم و منافع خود دفاع کنند. یک فراه خوان عمومی شود تاا فسران  مجرب درسطع رهبری اردو قرار گیرند.همه ملت درتحت یک شعار متحد شوند ومحتدانه از منافع خود دفاع کنند.
ومن اله توفیق

1.برگرفته شده از ساید خبری وایس آف امریکا.
2.ساید زلاند

۳ نظر:

  1. بنده محمد عرفان از ولایت هرات
    ما همه میدانیم که تا وقتی که نیروهای خارجی از افغانستان خارج نگردند افغانستان آباد نمی شود چرا که خودهمین نیرو های خارجی بودند که طالبان حمایت می کردند یعنی درهیچ نقطه از دنیا افغانستان نتوانسته
    جای دوستی باز کند .اگر نیرو های آمریکا,انگلیس وغیره در افغانستان می آیند به خاطر منافه خود شان است. یک کشور به بهانه خدمت معادن افغانستان را استخراج می کنند . واگر کشور های خارجی به اندازه 1000 میلیون خدمت کند 1000000 ملیون یورانیم ما می برند
    ایران کشور همسایه ماست او به طالبان صلاح میدهد تا با افغانستان بجنگد . پاکستان طالبان را آموزش می دهند برای جنگ با افغانستان .دیگر کشور ها نیز همین طور من از جناب آقای کرزی به عنوان یک شهر وند افغانتان که به زودی بالای هر کس اعتماد نکند
    و خودش بافساد اداری کشورش مقابله کند ایلات متحده آمریکا دیدکه حاصلش از افغانستان تمام شده کمک های مالی خود رااز افغانستان قطه نمود بهانه اش هم این بود که درافغانستان فساد اداری زیاد است.

    پاسخحذف
  2. بنده محمد عرفان از ولایت هرات
    ما همه میدانیم که تا وقتی که نیروهای خارجی از افغانستان خارج نگردند افغانستان آباد نمی شود چرا که خودهمین نیرو های خارجی بودند که طالبان حمایت می کردند یعنی درهیچ نقطه از دنیا افغانستان نتوانسته
    جای دوستی باز کند .اگر نیرو های آمریکا,انگلیس وغیره در افغانستان می آیند به خاطر منافه خود شان است. یک کشور به بهانه خدمت معادن افغانستان را استخراج می کنند . واگر کشور های خارجی به اندازه 1000 میلیون خدمت کند 1000000 ملیون یورانیم ما می برند
    ایران کشور همسایه ماست او به طالبان صلاح میدهد تا با افغانستان بجنگد . پاکستان طالبان را آموزش می دهند برای جنگ با افغانستان .دیگر کشور ها نیز همین طور من از جناب آقای کرزی به عنوان یک شهر وند افغانتان که به زودی بالای هر کس اعتماد نکند
    و خودش بافساد اداری کشورش مقابله کند ایلات متحده آمریکا دیدکه حاصلش از افغانستان تمام شده کمک های مالی خود رااز افغانستان قطه نمود بهانه اش هم این بود که درافغانستان فساد اداری زیاد است.

    پاسخحذف
  3. بنده محمد عرفان از ولایت هرات
    ما همه میدانیم که تا وقتی که نیروهای خارجی از افغانستان خارج نگردند افغانستان آباد نمی شود چرا که خودهمین نیرو های خارجی بودند که طالبان حمایت می کردند یعنی درهیچ نقطه از دنیا افغانستان نتوانسته
    جای دوستی باز کند .اگر نیرو های آمریکا,انگلیس وغیره در افغانستان می آیند به خاطر منافه خود شان است. یک کشور به بهانه خدمت معادن افغانستان را استخراج می کنند . واگر کشور های خارجی به اندازه 1000 میلیون خدمت کند 1000000 ملیون یورانیم ما می برند
    ایران کشور همسایه ماست او به طالبان صلاح میدهد تا با افغانستان بجنگد . پاکستان طالبان را آموزش می دهند برای جنگ با افغانستان .دیگر کشور ها نیز همین طور من از جناب آقای کرزی به عنوان یک شهر وند افغانتان که به زودی بالای هر کس اعتماد نکند
    و خودش بافساد اداری کشورش مقابله کند ایلات متحده آمریکا دیدکه حاصلش از افغانستان تمام شده کمک های مالی خود رااز افغانستان قطه نمود بهانه اش هم این بود که درافغانستان فساد اداری زیاد است.

    پاسخحذف

شما حق دارید پیشنهادو انتقاد نماید.