۱۳۹۰ فروردین ۱۶, سه‌شنبه

نبیل غمین مسکسن یار

از کریم پوپل

نبیل غمین مسکینیار  Nabil Ghamin Miskinyar: در 26سپتامبر سال 1948  هجری در شهر کابل تولد گردید. برنامه ها ی تلویزیونی مسکینیار در حال حاضر  از ایالات متحده امریکا  به نام تلویزیون آریانا افغانستان پخش میشود.وی  دوره تحصیلات متوسط خویشرا در مکتب حبیبیه بپیان رسانیده است. نبیل مسکینیار در نواختن جاز مهارت داشته درگروه احمد ظاهر  معروف به "الویس"جهاز می نواخت.
او تحصیلات عالی خود را دررشته ژونالیزم در روسیه و ایالات متحده آمریکا کالفورنیا بپایان رسانید. در سال 1978 پس از ورود  شوروی ها در افغانستان پناهنده درایالات متحده امریکا شد.او همکاری با مجاهدین را اغاز نموده .در نشر اخبار از طریق رادیو آزادی ورادیو فری ایوروپ نشرات خویشرا پخش مینمود.
مسکینیار به عنوان یک روزنامه نگار و سیاستمدار همکاری نزدیک با مرحوم محمد ظاهر شاه داشت.به عنوان مشاورفرهنگی همکار بود. مسکنیار پس از 25 سال تجربه کاری در رشته ژونالیزم توانست تلویزون آریانا افغانستان را ایجادوپروگرامهای خوبی را ترتیب کند.زمانیکه او  تلویزون آریانا افغانستان  را ایجاد نموددر سراسر جهان کدام نشریه و تلویزون افغانی وجود نداشت. و یک ضرورت مبرم احساس میشد تا افغانهای درتحت یک رسانه باهم جمع شوند.که این یکی از بزرکترین کار تاریخی مسکینیار می باشد
مهارت وتجربه کاری
 درصحنه سیاسی امروز او یک سیاست مدار روز نامه نویس نطاق  مترجم  ژونالیست  مهارت مالی با سابقه 25 سال  دیپلومات و پروگرام منیجر است . او آگهای کامل در مورد کشور های آسیا میانه دارد.او در سال 1989 موسس تلویزون آریانا افغانستان و در سال1990 بتاسیس رادیو  آریانا اقدام نمود.الی  سال 2005نشرات پروگرامهای او صرف در داخل امریکا بود .پس از سال 2005 نشرات او جهانی شد.فعلا نشرات این تلویزون از کالفورنیا ،دوبی و هامبورگ پخش میگردد..درین اواخر درتاسیس تلویزون  زیلاند نت اقدامات جریان دارد و بزودی پروگرامهای این تلویزون بمشاهده خواهد رسید.
نکات برجسته شغلی مسکینیار

** برنده جایزه هتلز تولید به عنوان تولید کننده "بهترین نمایش کانال بین المللی" -- لس آنجلس و کالیفرنیا در سال 1992.
** به عنوان مسول و مدیر ارشد اجرایی برنامه ها، سرمایه گذاری های جدید  از زمین تا به بستر پخش امواج که توانسته است تا 12 میلیون بیننده در سطح بین المللی داشته باشد.
** تخصص در تعیین ارزش کانال تلویزونی  های که جدیداً تاسیس گردد.
** تجربه گسترده با مدیریت رسانه های افغانستان ، بازاریابی ، و برنامه نویسی در قسمت  تلویزیون و رادیو.
** مسکینیار عضو هیئت کنگره ادوارد رویس و دانا
Rohrabacher غرض مذاکرات بمنظور تشکیل دولت مجاهدین افغانستان در سال 1993 تعین گردیده بود.
**  مسکینیار از طرف دولت امریکا و منابع متعددی از قبیل سی ان ان ، و واشنگتن پست به عنوان یک کارشناس  تغییردر ساختار سیاسی قبول گردیده است. وتا اکنون جریان دارد.
**یک انسان صادق و و ظیفه شناس تا اکنون کسی نتوانسته جرم اورا ثبوت کند. او 14 سال دوشادوش مجاهدین کارنمود. ولی پس از بقدرت رسیدن مشاهده نمود که مجاهدین مردمان نیک برای این وطن نبوده بعد از رهبران حزب خلق دومین مجرمان وقاتلین این سرزمین هستند قطع رابطه نموده در گروه هزاران روشنفکران شریف ووطن پرست پیوست.امروز انتقادات تلویزون آن متوجه جهادیها است. جهادیها درین کشور به یک آفت تبدیل شده اند. بالااثر جنگهای این دو آفت میلونها انسان بیگناه این ملت سرگردان درجهان دربی عزتی حیات بسر میبرند. وحق است که انسانهای شریف این وطن آواز عدالت خواهی در برابر هر نا بسامانی بلند نماید.ومحترم مسکین یاراز رهگزران این آواز است. آواز تک تک هیچ کمکی به این وطن نخواهدکرد بلکه لازم است ملت را افرادی نیک سازمان دهی نماید تا باهم بسیچ گردند دروازه انتقاد را بسته عملا خود درهر پروسه وطن سهم گردانند. افغانستان از ملت افغان است.لازم است هر افغان در قدرت این وطن سهم داشته باشد.نه گروپ خاص.

تاریخچه زندگی مسکینیار
مسکینیار در 8عقرب سال1327 در یک فامیل روشنفکربدنیا آمد. ملیت او پشتون ودر قوم محمدزائی میباشد. پدر مسکینیار مرحوم حسین غمین شاعر و ادیب معاصر خویش بود که ازمرحوم 7 کتاب رومان  تعدادچند از مقاله ، چند رسانه و ترجمه کتاب روبینات تاگور باقی مانده است.مرحوم درسن 48 سالگی به اثر سکته قلبی چشم ازین جهان فانی بست. مسکینیار اذدواج نموده دارای یک دختر بنام وانه و یک پسر میباشد.نام خانم او طاهره غمین مسکینیار میباشد.
مسکینیار از طفولیت نویسندگی را تحت نظر پدرش فرا گرفت.در سن پانزده سالگی در مکتب سلطان غیاث الدین غوری  هرات درامه 5 پرده ای را نوشت که این درامه آغاز شهرت هنری موصوف بود.دوسال بعد از آن زمانیکه متعلم صنف دهم لیسه حبیبیه بود درامه رابعه بلخی را نوشت.که درامه از طریق رادیو افغانستان تنظیم و پخش  گردید.او درین ایام گروه هنری آماتوران  لیسه حبیبیه را به شرکت  احمد ظاهر احمد ولی  عمر سلطان فرید زلاند صابر شیرزوی ویکتعداد دیگر از متعلمین لیسه حبیبیه تشکیل نمود.که شاگردان در مدت 3 سال همکاری با رادیو  صاحب شهرت شدند.  پس ازین دولت وقت نبیل را غرض تحصیل در رشته ژنالیزم روانه شهر مسکو نمودند. پس از مدت کوتاه پدر نبیل جان به حق داد.مسکینیار نظر به مشکلات فامیلی خویشرا شامل پوهنزی ادبیات رشته ژونالیزم افغانستان  نمود. واز این پوهنزی موفقانه فارغ گردید.
پس از فراغت کارمند نشرات خارجی  وزارت اطلاعات و کلتور  گردید.درسال 1973 معاون ریاست جواز مطبوعاتی در سال 1974 به صفت مدیر بورسهای تحصیلی مقررگردید.پس از آن مدیر روابط خارجی آن وزارت بود که این آخرین ماموریت وی در افغانستان بود.وی در سال 1979 در حالیکه عرصه سیاسی در کشور محدود گردیده بود از طریق ایران به کشور جرمنی پناهنده شد.وبعداًبه امریکا مهاجر شد.و درآن جا در وظایف ژونالیستی آغاز بکار نمود.
        
منابع
                                                               *[http://www.aa-tv.com/ Ariana Afghanistan TV Website]
*ویکی پیدیا انگلیسی و فارسی          

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

شما حق دارید پیشنهادو انتقاد نماید.