۱۳۹۱ اردیبهشت ۳۰, شنبه

بازی تنگی هرمز

بازی تنگی هرمز

The  Hormuz strait game

بازی تنگی هرمز عبارتند از  فعالیت سیاسی و دفاعی  کشور ایران  بمنظور خنثی نمودن تحریم ها و تعزیرات کشورهای بلاک غرب بخصوص ایلات متحده امریکا تنظیم گردیده است . کشورهای غربی وامریکا در نظر دارند تا با وارد آوردن تعزیرات وفشار دولت ایران را در انزوا قرار دهند تا بدین وسیله بتوانند اینکشور را که مهمترین منبع نفت خیز است در کنترول خویش قرار دهند .  دولت ایران  غرض دفع چنین برنامه ها  فعالیتهای دفاعی خویش را تنظیم نموده است از جمله  فعالیتهای سیاسی ایران در افغانستان امضا نمودن پیمان نظامی   با رئیس جمهور افغانستان ، همکاری با سازمانهای مخالف امریکا در افغانستان وجهان وامثال آن  میباشد.   دولت ایران  ملاقاتهای دیپلماتیک خویشرا با کشورهای امریکای جنوبی که منبع مواد خام ایالات متحده امریکا است بمنظوری آغاز نمود  تا رخنه را دریابد وتوسط آن  اقتصاد امریکا را مختل سازد . هکذا تبلیغات مسدود نمودن  تنگه هرمز یکی ازاین تکتیکهای سیاسی است تا بتواند نه تنها امریکا بلکه متحدین آنرا در هراس نگاه دارد.  باوجودیکه تنگی هرمز تا اکنون بروی کشتی های انتقال نفت و کشتی های نظامی امریکا مسدود نگردیده است.ولی  آنچه بنظر می رسد ایران توانائی این را دریافته است که این تنگی را موقتاً مسدود نمائید.  ایران   در موارد متعددی کشور ها را تهدید به بستن تنگه هرمز در دهنهء خلیج فارس نموده‌است. بر اساس یک سناریو این کار از طریق مین گذاری  سطح دریا و سپس استفاده از موشک‌های ضدکشتی کروز و زیردریایی‌های کوچک برای اختلال در عملیات مین‌پاکی انجام دهد . گرداندگان قصر سفید از طریق چینل های مخفی به شخص آیت الله خامنی رهبر مذهبی ایران هشدار داده است که بستن تنگی هرمز، عبور از خط سرخ بوده و واکنش را در پی خواهد داشت.جی کارنی سخنگوی قصر سفید در پی گیری این اعلامیه  اظهار نموده است که ایالات متحده امریکا و جامعه بین المللی شدیداً علاقمند است که  راه بحری بین المللی  هرمز باز نگه داشته  شودزیرا ازین تنگی  روزانه حدود 20%  نفت  جهان می گذرد. در هر شش دقیقه یک کشتی عبور و مرور می نمائید.

تاریخچه وموقیعیت جفرافیای سیاسی واقتصادی تنگه هرمز

تنگی هرمز در قسمت جنوبی ولایت هرمزگان ایران قرار دارد .مرکز هرمزگان بندر عباس می باشد .این تنگی در قسمت جنوب شرقی خلیج  بین کشور عمان و ایران قرار دارد.  هرمز نام آرمگاه شاه ساسانی است که در شهر رامهرمز قرار دارد. این شهر مرکز ولایت خوزستان ایران میباشد.اکثر چاه های نفتی ایران  درین ولایت قرار دارند. عرض تنگه هرمز 35کیلومتر ساحه قابل کشتی رانی 3 و 3 کیلومتر میباشد. روزانه بتعداد 3000کشتی خورد وبزرگ  ازین تنگی عبور ومرور مینمایند که از جمله   مقدار 17 ملیون بیلر تیل خام توسط  تانکرهای بزرگ تیل  نیز عبور می نمایند . تمام کشتی های عبور ومرور کننده  تیل بنابر قوانین آبهای بین المللی و با تضمین دولت امریکا عبور و مرورمی کنند. 85 فیصد تیل نامبرده بکشور های آسیائی مانند هندوستان جاپان کوریای جنوبی وچین  صادر میگردد.

تنگه هرمز در یک موقیعت ترانسپورتی خلیج قرار دارد که عمق  ساحه کشتی های غول پیکر را محدود ساخته است. مساحت خلیج فارس 233100 کیلومتر مربع عرض خلیچ 55-3750 کلیومتر  عمق ابهای آن 90 متر میباشد.  این  خلیج  شرقاً و غرباً در بین 7 کشور نفت خیز  مانند ایران عراق کویت قطرعربستان سعودی امارات عربی و عمان قرار دارد. حدود 68 فیصد نفت جهان درین مناطق وجود دارد.

سیاست های نهفته در مورد تنگی هرمز

 ایران کشوریست که 60% درآمد آن از فروش نفت وگاز حاصل بوده که 80% صادرات ایران را تشکیل می دهد. عواید تولید داخلی   ایران(ppp) مبلغ  931 ملیارد دالر وعواید سرانه آن 12238 دالر میباشد. دارای صنایع خفیفه وثقیله بوده از لحاظ تولیدات صنعتی تقریباً خود کفا اند. ایران دارای ذخایر  33 ملیارد مکعب گاز و 10 فیصد نفت جهان را در خود دارد و هم چهارمین تولید کننده نفت جهان است . رشد این کشور با نظام اخوندی و رهبری مذهب شیعه برای منافع امریکا وکشور های غرب عاری از خطر نیست. ایران در جنوب با  چاهای نفت خلیج فارس ودر شمال با چاهای نفت وگاز حوزه خضر (بحیره کاسپین) شریک می باشد. در جهان 3 کشور اسلامی  قوی وجود دارد  (ترکیه مصر و ایران )که دو آن در کنترول  بلاک غرب و ایران از کنترول خارج است. بدین ملحوظ از مدت مزید است که ایالات متحده امریکا ایران را متهم به داشتن  اسلحه اتمی نموده  تحریم ها و تعزیرات  را علیه این کشور براه انداخته   و از موجودیت ایران نا خوش است. با  این حرکات ایران علاوه بر تعزیرات ایالات متحده امریکا تعزیرات مشابهی از سوی اتحادیه اروپا بر سکتور نفت ایران  بر پا گردیده است.اتحادیه اروپا اعلان داشته است  یونان، ایتالیا و اسپانیه که بیشتر وابسته به واردات نفت ایران اند، خریداری آن از محل دیگر جستجو گردد . ایران  قبلا تهدید کرده بود که در صورت تحریم نفتی این کشور، عبور کشتی ها را از این تنگی متوقف  خواهد کرد. در صورت مسدود نمودن این تنگه توسط ماینها نیروی های بحری  ایالات متحده  امریکا با در نظر داشت تجربه های 50 ساله خود  توانایی آنرا دارد که به  کمک   دولفین ها ی تعلیم یافته ، سرتاسر تنگی هرمز را در   ظرف چند روز و یا حداکثر دو هفته   از ماین ها پاکسازی کند. نیروی بحری امریکا قصد دارد ۱۱ فروند از  کشتی های طیاره بردار را شناور نگاه دارد.  حفظ این  کشتی های طیاره بردار  که هر یک نزدیک به هشتاد فروند  طیاره و هلیکوپتر  را حمل می کنند، برای انعکاس توان نظامی امریکا در اقیانوس آرام و  شرق میانه، کلیدی است. سیاست امریکا طوریست که هر قضایای بین المللی بنفع خود چرخانده  در عقب فعالیتهای دیگری را  پیش میبرد که طور خلاصه چنین نگاشته میشود.

1.امریکا تحت نام  قوی شدن ایران  سایر کشورهای  حوزه خلیچ را متحد ساخته ودر کنترول خود درآورد.  

2.قضیه ایران یک وسیله وبهانه شده امریکا توانست قوتهای نظامی وبحری خودرا در حوره خلیچ عربستان سعودی و کویت پیاده نماید. مصارف نظامی سعودی از 1.6-30-40ملیارد دالر کشیده شده است.

3. امریکا به بهانه ایران توانست مقادیر بزرگ از اسلحه خودرا به کشورهای خلیچ وکشور های سنی مذهب بفروش رساند. اخیراً وزارت دفاع ایالات متحد امریکا امضای توافقنامۀ سیستم دفاع موشکی را با امارات متحد عربی نمود. این پیمان به منظور حفاظت از حریم هوایی امارات متحد و تقویت سیستم دفاعی این کشور به امضا رسیده است .پیمان مذکور که در بیست و پنجم ماۀ سپتمبر سال 2011 به امضا رسید  ۳.۴ میلیارد دالر ارزش دارد.پنتاگون گفته است که این توافقنامه شامل دو بطری گُلوله ضد موشک، ۹۶ موشک دفاعی، رادار ها، همکاری لوژستیکی و آموزشی می باشد.

4. کشورهای پر ثروت  حوزه خلیچ بزرگترین بازار مصرفی کالاهای  کشورهای غربی بخصوص امریکا  گردیده است.                                        

 5.جلو گیری از متحد شدن ایران با کشورهای روسیه و چین  وحفظ جدا نگهداشتن روابط اینها با هم دیگر.

6. قضیه ایران یک مصرفیت بین المللی بوده درخفا  کشورهای غرب کوشش دارند تا بدین وسیله کنترول قسمتهای باقیمانده جهان را در دست گیرند.  احتمال دارد جنگ چند ساله اخیر  طالبان  بازار انتحاری وحملات ناحق در قصبات و تقویه آی اس آی  وتروریزم در افغانستان یک مصروفیت و متوجه ساختن ملتها وکشورهای جهان را درین قضایا وسیله باشد تا در خفا پلان دیگر را که احساس نگردد تطبیق نمایند.من عقیده دارم مذاکره امریکا با طالبان در قطر یکی از بخش اساسی دولت امریکا است. درنهاد قضیه ما آنچه که تصور می کنیم نیست  چیزی دیگری است که این جنگ دامن زده شده بود.

7. تبلیغات در مورد ایران وقضایای پاکستان افغانستان  در بلاک غرب یک جنبه بزرگ اقتصادی داشته یک بازاربزرگ  فروش تلویزونها اخبار وسایر رسانه ها می گردد. 

8.احتمال آن میرود که ایران هرگز دهنه این تنگی نخواهد بست زیرا تمامی کشتی های نفت ایران از همین تنگه می گذرد. در صورت مسدود نمودن  کشتی های طیاره بردار جنگی امریکا  نمی گذارد که کشتی های نفتی وسایر صادرات ایران از بحره عمان گذرد. اکنون از جملهء یازده کشتی طیاره بردار امریکا دوشناور آن در منطقه حضور دارند. ولی در موقع حمله یا خطر خواهد بست. 

9.برای کشور های خلیج صادرات نفت خیلی مهم است در صورت مسدود نمودن تنگه نه تنها حمله اسرائیل و امریکا  بالای ایران صورت خواهد گرفت  بلکه کشور های خلیج متحد با  امریکا خواهند بود. زیرا مانع منفعت آنها ایران خواهد شد.  

10.یکی از وسیله تحت فشار آوردن  استفاده از مذاهب سنی ووهابی بر علیه ایران است. چند پايگاه الکترنيکي جهادي وابسته به شبکه تروريستي القاعده با افتتاح يک پايگاه اينترنتي، به دنبال جمع‏آوري امضا از اعراب کشورهاي حوزه خليج فارس هستند تا بتوانند نام تنگه هرمز را به تنگه "عمر بن خطاب" تغيير دهند. اين عده که خود را اسلام‏گرا معرفي مي‏کنند، این گروه درواقع همان افراطيون  از وابستگان به احزاب وهابي القاعده هستند. آنها با اين استدلال که هرمز نام يکي از پادشاهان زرتشتي و ساساني ايران باستان است، مي‏خواهند  نام تنگه را با نام جديد به اصطلاح اسلامي تبديل کنند. گویند  "هرمز" نام يکي از پادشاهان ساساني است که بنا به روايات مختلف يا به دست پسرش کسراي دوم و يا خدمتگزارش کشته شده است. ناگفته نماند اين گروه‏هاي به اصطلاح جهادي، دليل انتخاب نام خليفه دوم اهل سنت را براي تنگه هرمز را خاموش شدن آتش زرتشتيان در ايران به دست "عمر بن خطاب" عنوان کرده‏اند. گروه‏هاي افراطي، در سايت خود عکسي از نقشه خليج فارس تهيه کرده‏اند که در آن براي تنگه هرمز، نام "المضيق عمر بن الخطاب (تنگه عمر بن خطاب)" را انتخاب کرده‏اند.

بادرود بی پایان

کریم پوپل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

شما حق دارید پیشنهادو انتقاد نماید.